Week 1

De eerste week zit er weer op. Ik zal jullie in deze blog vertellen over mijn eerste week. Over het project waar ik doordeweeks ben zal ik later wat uitgebreider vertellen. Dit eerste weekend hebben we besloten om bij het gastgezin te blijven. We zijn pas net aankomen en moeten nog een beetje wennen aan alles. Bovendien was ik wel benieuwd hoe een weekend er hier nou uit ziet.

Donderdag en vrijdag:

Donderdag voor het eerst naar het project geweest. In mijn geval een school. We werden door twee meiden opgehaald en liepen samen naar de "bushalte" toe. Er kwam een klein busje met 14 stoelen. Er stonden en stuk of 30 kinderen dus ik dacht gelijk die moet twee keer rijden. Maar nee hoor. 14 stoelen betekend hier echt niet dat je er maar met 14 mensen in kunt. Gewoon beetje proppen en alle 30 kinderen passen er in.

10 min. Later kwamen we al aan bij de school. Nouja school... Dat is wel een groot woord. Het zijn een paar houten palen in de grond met af en toe een plak er tussen getimmerd. Daar wordt dan lesgegeven.

Zaterdag:

Zaterdag ochtend hebben we eerst onze kleding gewassen. Dit is een van de vele dingen die heel anders zijn dan thuis.

Wassen doe je namelijk met 2 grote bakken water en een emmer water. In de eerste bak was je je kleding met zeep. Dan wring je het heel goed uit en doe je het in de 2de bak water. Vervolgens wring je het weer uit en doe je het in de laatste emmer. Als het goed is (helaas niet altijd) is alle zeep er dan uit. Dan kan je het aan de waslijn hangen. Dit werd allemaal heel lief uitgelegd door Ajoa (10) en Herriete (7). Ze hebben ons vervolgens ook heel lief geholpen met de was. Ik wou ook mijn spijkerbroek wassen die ik op de heenreis had gedragen maar kreeg te horen "you can not wash this." van Ajoa. "Why not?" was mijn reactie, want hoe zou je zo'n broek anders schoon krijgen? "I can wash this. You can't because you can not wash..." oke daar had ze misschien toch wel een punt.

Douchen is een van de andere dingen die hier heel anders gaat. De "douche" is namelijk een klein hokje waar je muren net aan tot je schouders komen en in de houten deur een grote spleet zit. Dit vond ik eerst wel een beetje ongemakkelijk maar dat went heel snel.

Om te douchen vul je een emmer met water (uit de waterput als het geregend heeft) en anders uit een grote ton (deze ton wordt bijgevuld door grote bakken water te halen bij de waterput verderop in het dorp. Deze bakken dragen ze, zoals alles eigenlijk, op hun hoofd). Dan pak je vervolgens ook een klein emmertje en je kan met de kleine emmer water uit de grote emmer scheppen en over jezelf heen gooien. Ik kan in Nederland zo een kwartier onder de douche staan en liters water verbruiken terwijl ik hier aan een halve emmer water eigenlijk al genoeg heb. We douchen hier 2x per dag. Sochtends en smiddags rond een uur of 4. (Het wordt hier al om 6 uur donker en als je dan gaat douchen heb je kans dat je gestoken wordt).

Het is iets waar ik altijd naar uit kijk aangezien dat het enige is waardoor je (al dan niet zeer tijdelijk. Soms maar 10 min.) door kan afkoelen. Het is hier dagelijks tegen de 40 graden. En dan helaas niet zoals in Spanje, maar lekker tropisch benauwd.

Wc

De wc is een pit. Ze hebben er wel van hout een zitje boven gemaakt. De deur zit vanaf de buitenkant met een slot vast. Als dit slotje los is betekend het dus dat de "wc" bezet is.

En later in de ochtend naar Swedru geweest met Jenette (uit het gastgezin) om boodschappen te doen voor de taart die we morgen gaan bakken.

In de avond zijn we met Francis naar een watertoren geweest. Er zijn er twee in de stad die al het water voor iedereen opslaan. We zijn er op geklommen (wat volgens mij illegaal is aangezien er een groot hek omheen staat. Aan de achterkant zat er een gat in waardoor we naar de toren konden.) waar we een prachtig uitzicht hadden over de stad.

Zondag:

Sochtends zijn er eerst naar de kerk geweest. Dat was wel bijzonder om te zien. De kerk hier kun je het beste vergelijken met een discotheek in Nederland. Er werd gezongen, gedanst en je gaat naar huis met een permanente gehoorbeschadiging... Maar saai was het zeker niet. Aan het einde werd er wel nog een half uur verteld over god (tenminste, dat denk ik. lles was in het TWI dus zeker weten doe ik het niet).

Bij terugkomst zijn we begonnen met de cake.  We hebben een 2 lagen cake bakken die is versierd met glazuur. Jennette (die de cake heeft gemaakt) bakt vaker taarten voor bruiloften. Dat was duidelijk want het resultaat was prachtig!

Christel

Hoi Iris, wat mooi dat je daar een kerkdienst hebt bijgewoond en het er zo anders aan toe gaat dan hier. Ook fijn dat je met de was werd geholpen werd, het is toch zo anders dan in Nederland. Wat een ervaringen! Groetjes, Abena